utorak, 17. septembar 2019.

Vesić: Beograd preduzima konkretne mere ka povećavanju mobilnosti u gradu

Kampanja Evropske nedelje mobilnosti podstiče ljude na izbor aktivnih načina transporta i kombinovanje pešačenja i biciklizma sa gradskim prevozom. Grad Beograd pokazuje da u ovoj oblasti preduzima konkretne korake, te da su u planu još neke mere ka unapređenju mobilnosti u srpskoj prestonici, poručio je zamenik gradonačelnika Beograda Goran Vesić.

On je na konferenciji za novinare u Starom dvoru, koja je upriličena povodom obeležavanja Evropske nedelje mobilnosti, rekao da Beograd ima čime da se pohvali kada je reč o mobilnosti i davanju prednosti pešačkom i biciklističkom saobraćaju.

Događaju su prisustvovali i gradski urbanista Marko Stojčić, sekretar za saobraćaj Dušan Rafailović, predstavnik Delegacije EU u Srbiji Sakis Hourdas i predstavnica UNDP Tatjana Strahinjić Nikolić.

– Grad Beograd poslednjih pet godina preduzima korake koji treba da dovedu do toga da budemo grad okrenut zdravom životu, pešačkom i biciklističkom saobraćaju. Pre nekoliko godina doneli smo odluku na Skupštini grada da naši urbanistički planovi budu urađeni tako da se prednost daje biciklističkom i pešačkom saobraćaju u odnosu na automobilski. Ta naša borba nije laka, ali mislim da je posle četiri godine uspešna – naveo je Vesić i najavio da će do kraja sledeće sedmice biti iscrtana biciklistička staza koja će povezati Kalemegdan i Narodno pozorište. 

Prema njegovim rečima, u poslednje četiri godine urađeno je 28.000 kvadratnih metara pešačkih zona u centru grada i po tome je Beograd jedan od gradova koji je uradio najviše novih pešačkih zona u tom periodu u Evropi.  

– Kod nas je to najuži centar grada, Obilićev, Kosančićev i Topličin venac, ulice Vuka Karadžića, srednji deo Kralja Petra, Cara Lazara, Zmaj Jovina, Maršala Birjuzova, centar Zemuna – trg u Zemunu. U tom smislu možemo da se pohvalimo da smo napravili ogroman iskorak da makar centar Beograda ima svoju pešačku zonu i to se pokazalo da se ljudima sviđa. Nedavno smo u pešačkoj zoni uveli „Vrabac servis”. To je ekološko vozilo koje saobraća pešačkom zonom i način na koji su ga prihvatili domaći i strani turisti govori da smo bili u pravu – kazao je Vesić.

Osim toga, dodao je, u Beogradu je u toku tender za javne bicikle i u narednih nekoliko meseci ćemo, ukoliko bude sve kako treba, imati kompaniju sa kojom ćemo sarađivati kroz proces javno-privatnog partnerstva. 

– Imaćemo 900 javnih bicikala na 150 stanica i to će biti veliki iskorak jer smatramo da je važno da omogućimo da što veći broj građana koristi biciklistički saobraćaj. U ovom trenutku imamo gotovo 1.000 javnih bicikala u našim garažama i otvorenim parkiralištima. Iskorišćenost tih bicikala je preko 90 procenata. Zbog toga moramo da se bavimo biciklističkim stazama. U poslednjih nekoliko godina smo uradili oko deset kilometara biciklističkih staza. Nakon promene kocki na Trgu republike biće omogućemo biciklistima da koriste taj prostor, što je i jedan od razloga zašto smo dali nalog da se to uradi, jer je neko napravio projekat u kojem nije vodio računa o biciklističkom i motociklističkom saobraćaju i doveo u situaciju da oni ne mogu da koriste taj kolovoz – pojasnio je Vesić.

Kako je naveo, naš plan je da u naredne četiri godine uradimo skoro 120 kilometara biciklističkih staza.

– To je veoma ambiciozan plan, ali siguran sam da je on moguć i da će nas i činjenica da imamo sistem javnih bicikala naterati da više razmišljamo u tom pravcu. Sekretarijat za saobraćaj je naručio izradu plana održive urbane mobilnosti. To je plan koji bi trebalo da imamo završen do marta sledeće godine. On će biti osnov urbanistima da svim urbanističkim aktima to mora da se poštuje, kao što smo nedavno usvojili Plan regulacije zelenih površina koji će biti osnov da se štite zelene površine na teritoriji Beograda. U ovom trenutku imamo 15 odsto grada pod zelenim površina, to nije malo, ali može i više – rekao je zamenik gradonačelnika.

Prema njegovim rečima, sledeće godine ćemo početi da gradimo metro, što će biti revolucionarna promena u Beogradu i promeniće način funkcionisanja gradskog prevoza.

– Veći broj ljudi, po našim procenama između 25 i 30 odsto, iz automobila preći će u metro što će smanjiti broj automobila u centru grada i omogućiti ljudima efektniji način prevoza, ali i manje korišćenje automobila. Imamo plan da u naredne dve godine kupimo 70 električnih autobusa i da u centru grada samo oni saobraćaju. U ovom trenutku imamo četiri takva vozila – podsetio je Vesić.

Poslednje tri godine u Beogradu se svakog meseca registruje oko 4.000 novih automobila, naveo je Vesić, i dodao, da je to oko 50.000 godišnje, što je porast između šest i sedam odsto na godišnjem novou.

– Već smo došli do toga da na jednu porodicu imamo 1,7 automobila, a naša infrastruktura nije takva da može da primi toliko vozila. Zbog toga se okrećemo alternativnim vidovima prevoza jer postoje delovi grada u kojima automobilima nije mesto ili da im je mesto u nekom ograničenom režimu, a sve to ide teško. Gde god smo napravili zonu usporenog saobraćaj bune se što se ide sporo, ali takve probleme imale su i druge zemlje i mislim da ćemo ih proći uspešno kao i drugi – zaključio je Vesić.

Gradski urbanista Marko Stojčić je rekao da sve aktivnosti koje se ovim povodom organizuju u Beogradu imaju glavni element činjenicu da svaki od projekata u određenoj meri mora da podigne nivo usluge koja podrazumeva pešačenje i bicikliranje.

– Osnovni projekat koji će nas dovesti do cilja jeste Plan održive urbane mobilnosti. Na prethodnoj sednici Skupštine grada doneli smo odluku o izradi novog Generalnog urbanističkog plana, a jedan od sastavnih delova će biti i plan održive urbane mobilnosti, koji će uticati na sve ostale elemente razvoja grada, turizam, funkcionisanje saobraćaja, izgradnju javnih objekata, metro i svega drugog. Mi smo društvo koje ekonomski napreduje i imamo ogroman porast broja automobila po čemu smo dostigli razvijenije evropske gradove. Jedini korak koji možemo da napravimo u cilju zdravijeg načina života jeste optimizacija saobraćajnih površina u smislu ko će ih koristiti – kazao je Stojčić.

Prema njegovim rečima, ideja je da svaka saobraćajnica koju rekonstruišemo sadrži biciklističku stazu kako bismo stvorili pravu mrežu. 

– Generalni urbanistički plan Grada Beograda, koji trenutno izrađuje Urbanistički zavod, prvi je starteški dokument koji je Beograd bilo kada započeo na potpuno strateškom nivou. On se neće baviti tehničkim detaljima i grafikom, nego će da nam omogući konkretne korake u smislu nesmetanog razvoja grada i da svaka površina bude dostupna pešacima i biciklistima – naglasio je Stojčić.

Sekretar za saobraćaj Dušan Rafailović podsetio je da se u Srbiji obeležava Evropska nedelja mobilnosti od 2002. godine. Grad Beograd će ove godine aplicirati za nagradu u kategoriji izrade planova održive urbane mobilnosti, najavio je Rafailović. 

– Tokom Evropske nedelje mobilnosti, od 16. do 22. septembra, svaki dan će biti obeležen nekom aktivnošću u skladu sa ovogodišnjim sloganom „Pešačimo zajedno”. Tokom kampanje biće promovisane nove zone oko beogradskih škola. Akcija je usmerena na bezbednost najmlađih učesnika u saobraćaju s ciljem da se svaka osnovna škola na teritoriji prestonice obezbedi horizontalnom i vertikalnom saobraćajnom signalizacijom. Predviđena je radionica za građane na temu: Plan održive urbane mobilnosti u Makedonskoj 22. Takođe predviđena je i promocija „Vrabac servisa” – električnog vozila koji vrši besplatni prevoz građana u pešačkoj zoni, kao i promocija novih pešačkih zona u centru grada. Za petak je predviđena akcija „Samo ne autom” kada se pozivaju građani da na posao dođu peške, biciklom ili javnim prevozom. Za vikend će biti organozovana pešačka subota i pešačka nedelja na potezu od Slavije do Trga republike, kao i promocija novih ulica usporenog saobraćaja, kao i manifestacija „Biciklijada”  – najavio je resorni sekretar. 

Rafailović je dodao da je Sekretarijat za saobraćaj pokrenuo izradu Plana održive urbane mobilnosti, koji za cilj ima promenu načina ponašanja stanovnika Beograda, kako bi se prilagodili održivom načinu saobraćaja: pešačenju, biciklizmu i javnom prevozu. Izrada plana je podeljena u četiri faze koje treba da se sprovedu do 2030. godine. 

Predstavnik Delegacije EU u Srbiji Sakis Hourdas ponovio je da se danas 18. put obeležava Evropska nedelja mobilnosti, pod sloganom „Pešačimo zajedno”.

– Evropska nedelja mobilnosti je kampanja kojom se promoviše čistiji i održiv način saobraćaja u gradovima. Ovo je ogromna aktivnost u koju je uključeno 3.000 gradova i mesta iz 54 zemlje, u cilju promocije bezbednosti pešačenja i vožnje bicikla. Pešačenje ili vožnja bicikla do posla utiče pozitno na životnu sredinu, smanjuje saobraćaj i pozitivno utiče na naše zrdravlje – ukazao je Hourdas i izrazio zadovoljstvo što Beograd i ove godine učestvuje u kampanji.

On je podsetio da je prošle sedmice bio domaćin komesarki za saobraćaj Evropske unije Violeti Bulc koja je u Palati Beograd otvorila kancelariju Zajednice za saobraćaj Evropske Unije. Ovim činom je, prema njegovim rečima, Beograd postao sedište jedne značajne međunarodne organizacije.

Tatjana Strahinjić Nikolić navela je da UNDP pomaže zajednice na lokalu, kao i Grad Beograd, na prvom mestu, u pronalaženju klimatki „pametnih” i inovativnih rešenja. Ona je iznela podatak da je broj motornih vozila u svetu nakon Drugog svetskog rata porastao sa pet miliona na milijardu, sa tendencijom da ih bude pet milijardi do 2050. godine. Druga činjenica jeste da će se upotreba fosilnih goriva povećati na 45 odsto do 2030. Otuda, ocenila je ona, saobraćaj igra ključnu ulogu u borbi protiv klimatskih promena.

Evropska nedelja mobilnosti, istakla je Tatjana Strahinjić Nikolić, služi za podizanje svesti građana da se više upotrebljavaju alternativni vidovi transporta – bicikli, javni prevoz, pešačenje, ali i da podstakne građane da se „priča okrene” i da se time bavimo tokom čitave godine. Cilj svega toga, zaključila je ona, jeste da se građanima pruži bolji, kvalitetniji i zdraviji život.